dag 3 Quito - Reisverslag uit Baños, Ecuador van PiedroEnBambi - WaarBenJij.nu dag 3 Quito - Reisverslag uit Baños, Ecuador van PiedroEnBambi - WaarBenJij.nu

dag 3 Quito

Door: Eline

21 Juli 2015 | Ecuador, Baños

Vandaag dus la Ecuator, een groot monument zo'n 40 minuten met de bus van Quito. Ons hoogbejaarde gastvrouwtje bood aan om ons bij de snelweg (waar de bus stopt) af te zetten. In de garage stond een kleine, maar stoere Toyota die ze al 19 jaar heeft en die nog steeds prima lijkt te werken. Hoewel haar rijbewijs al jaren is verlopen en ze de handrem niet eigenhandig eraf kan halen, wist ze ons heelhuids bij de snelweg te brengen (uiteraard hebben we toch wel even de gordel omgedaan...), waarop we de bus pakten naar de evenaar.

Eenmaal bij de Midad del Mundo bleek het een heel 'dorp' te zijn, speciaal gebouwd voor touristen, maar waar naast ons eigenlijk alleen Ecuadoranen waren. Na 7,50 entree konden we onbeperkt in alle kleine musea en souvenir-shops. Het monument zelf bleek ook een soort museum te zijn van binnen, waar je bijvoorbeeld kon zien dat het water in de ene gootsteen linksom draaide wanneer het wegliep, terwijl het water in de andere gootsteen rechtsom draaide, aangezien deze op het andere halfrond stond. Verder waren er tal van restaurantjes in het dorpje, die eigenlijk allemaal vrij goedkoop, typisch Ecuadoraans eten aanboden. Van gegrilde cavia tot empenada's, alles snackbar-achtig bereid en aan plastic tafeltjes geserveerd. We aten een hele vieze, sompige hamburger en beseften ons dat het hoogtepunt van de dag wederom een puppy was die we in het dorpje waren tegengekomen. De vele honden hier zijn in ieder geval een stuk vriendelijker dan de bewoners.

Inmiddels zijn we weer op onze hostel-kamer, net op tijd terug voor de grote stortbui die hier standaard in de middag lijkt te komen. Via Tripadvisor hebben we een erg leuk restaurantje gevonden waar we straks willen gaan eten, 'Fried Bananas' heet het. Vanavond wordt onze laatste nacht in Casa Paxi dus het wordt ook tijd om een plan voor morgen te maken. Het idee is om via Banos naar Tena te gaan, vanwaar we de Amazone in kunnen. Banos is een leuk dorpje dat op de route ligt, dat bekend staat om de vele outdoor-activiteiten die je er kunt doen, zoals mountainbiken, raften, paardrijden en met een kabelbaan langs de watervallen gaan. Straks dus even uitzoeken hoe we vanaf hier in Banos komen, en alvast de overnachting voor morgenavond regelen.

Liefs,

Pieter en Eline